Borlänge Scoutkår
Kårbladet
Borlänge Scoutkår mars 2003 årg. 18

I detta nummer bl a [göm]
KO:s ruta
Kårplanering

KO:s ruta

Hej!

Årets Rättvikskurser har gått av stapeln i vanlig ordning. Vi var många från kåren där, ett antal seniorer och ledare. Henrik Skymning och jag själv var där som kurs- och seminarieledare. Nytt får året var att det hade anordnats seminarier på lördag kväll som en del i kurserna. Det var ett uppskattat inslag! På kvällen visade Ingemar Skymning (vår stugfogde) bilder från sin seglingstur för ett par år sedan, mycket spännande.

Nästa stora ledar- och senioraktivitet är Nornhajken, som i år går av stapeln 16-18 maj. Boka in det i almanackorna, så kanske vi får ihop ett lag från Borlänge i år.

Men innan det skall vi hinna med Kårplanering den 15 mars, St. Georg den 23 april och Stålpilen den 3 maj. Kolla också datumet den 27 april. Då är det distriktsråd, ett utmärkt tillfälle att tala om för distriktsstyrelsen vad vi vill att de skall göra för oss. Alla som har möjlighet är välkomna. I år skall vi vara i Uvberget.

Jag hoppas att ni alla kommer på kårplaneringen, en viktig träff för alla seniorer, ledare och föräldrar. Vi diskuterar hur kåren skall arbeta under nästa verksamhetsperiod, umgås och äter gott. Och det blir inte bara en massa prat, jag och Karro lovar lite andra spännande inslag också!

// Ellinor

Avdelningar

Infogad bild
Har åkt skridskor en gång. Annars alla möten på TG.
Har haft föräldramöte kombinerat med bakning. Gruppen har minskat till cirka 10 scouter.

Bjusanhajk 15 - 16 febr. 6 scouter och 2 föräldrar/ ledare.
Infogad bild
Möten på TG. Inte så många på mötena.

Har varit på Rättvikskurser

Vinterscoutdag och patrullscouthajk

Infogad bild
Lördagen den 15 februari samlades 3 miniorscouter med 3 föräldrar, 6 patrullscouter och 2 ledare, Lasse och Maj-Britt vid Hyttbro ovanför Skräddarbacken för att åka skidor till Bjusanstugan. Miniorerna satte av i full fart på skidorna. Det var fint skidföre. Patrullscouterna hade full packning för de skulle övernatta uppe i stugan till söndag. Ledarna hade varsin pulka med mat och vatten. Ved fanns det uppe vid stugan. En del patrullscouter hade inte åkt längdskidor på några år och då var det inte så lätt att hålla balansen med full packning och uppförsbackar. Det blev många vurpor för en del.

Efter en stund gick skidåkningen bättre och miniorerna siktades i spåret. Miniorerna hade tröttnat när de hanns upp av patrullscouterna. Då blev det fart på dem igen och snart siktades Bjusanstugan. Framme vid stugan gjorde vi eld och grillade korv och miniorerna fick busa med patrullscouterna i snön. När vi andra åkt ner till Hyttbro igen. ( Det gick fort och lätt när det var mest nedför) gjorde patrullscouterna eld i kaminen i stugan och under tiden som de eldade blev det kortspel. På ledarnas fråga om de skulle vara inne hela eftermiddagen blev svaret att alla försvann ut på en skidtur tur och retur Repbäcken. Det var ju bra för skidträning behövdes. Av skidturen blev alla hungriga och det tillverkades hajkbomb. Dagen avslutades med ett ljusspår som ledarna gjort när de var ensamma. 23.30 var det tyst i stugan. Alla hade bestämt att det inte behövdes eldvakt. 03.00 var det 2 som frös och det löste de genom att gå upp och göra eld i kaminen. De kröp sedan ner i sina sovsäckar och alla sov till 07.00. När alla hade vaknat, ätit frukost, plockat ihop och packat blev det skidfärd ner till Plättbacken via Repbäcken.

Med Biscaya till Skottland och Loch Ness - del 2

Lördag 13 juli

Vi fortsätter vår resa. Två broöppningar och sex slussar och vi är ute på Loch Ness. Vi hissar segel, för nu ska vi fotograferas från sjön med hjälp av de skotska scouternas motorbåt. Tyvärr blåser det inte särskilt mycket.

Det är Skottlands varmaste dag hittills i år. Strålande solsken, cirka 15 grader varmt i vattnet och tjugo i luften. Allmänt bad.

Vi tar ner segel och fortsätter för motor längs hela långa sjön till Fort Augustus, ett litet samhälle vid slussarna som fortsätter Caledonska kanalen. Vi gör stan. Den är liten. Efter att ha gått samma gata för femte gången på en halvtimme är det dags att gå tillbaka till båten.

Vi ser svenska flaggor här och var efter kanalen. Vi vill gärna tro att det är för vår skull, men det har att göra med att kanalen är vänkanal med Göta kanal. Thomas Telford, den store engelske slussbyggaren, har ju även byggt slussarna i Göta kanal.

Söndag 14 juli

Vi turistar vid Urquart Castle, en turistfälla. Efter slottsruinen promenerar vi tre kilometer till Monstermuseet. Trots två dagar på Lock Ness har vi inte sett till något monster, men på museet får vi se det.

Måndag 15 juli

Friska vindar, seglar mot Inverness. Kommer in i kanalen och riskerar att nå slussarna lagom till att slussarna stänger för lunch. Nu låter vakterna oss slussa utan dröjsmål, trots att andra båtar får vänta. De är gamla sjöscouter allihop och vill gärna hjälpa ett vackert scoutskepp som vårt. Skeppet kommenterades och beundrades mycket.

På kvällen är det skotsk avslutningsmiddag på Clachnaharry Inn, en äkta skotsk pub. Avstår från fish and chips till förmån för steak and chips. Maten smakade bra.

Tisdag 16 juli

Vi passerar ut genom Clachnaharry Sea Lock kl 15.30 engelsk tid och är nu på väg hem. Artur som är ansvarig för skötsel av maskin är orolig för oljenivån i backslaget. Det är alldeles för lite olja kvar. Vi fyller på och undrar om det kan vara något fel. Måste kontrolleras regelbundet.

Vi passerar fyren och fortet vid inloppet till Inverness och sedan är det havet. Nu gäller det att förbereda sig för den första seglingsvakten. Yllelångkalsonger, biscayatröja, fleecetröja och seglarställ med stövlar till, yllemössa och handskar. Det är inte kallt, 15 grader, men det blåser och man blir fort frusen.

Det kommer delfiner. Det är en hel grupp delfiner som hoppar och leker, men är ganska långt bort.

Onsdag 17 juli, förmiddag

Toaletten gick sönder för andra gången. Förra gången läckte den, nu går det inte att spola. Ett beslag hade gått sönder. Jag gör en ny konstruktion med hjälp av en rostfri bult och en yoghurtburk.

Vi har sett lunnefåglar vid flera tillfällen. Vi såg också tumlare på morgonen. Det pågår matlagning för lunch. Jag ska strax steka den engelska korven, som mest liknar stångkorv.

På eftermiddagen

Till eftermiddagsfika fick vi nybakta kanelbullar och bullar med äpplen och kanel. Underbart gott. Har sovit någon timme och ska snart ha arbetsvakt. Vi ska laga middag att serveras klockan 19.30.

På kvällen får vi besök av en mindre val. den visar upp sig en stund. Artur som är vår expert vet inte vilken sort det är. Det är inte späckhuggare, vilka varit synliga strax norr om oss enligt rapporter. Vikval blir gissningen.

Torsdag 18 juli, klockan 12.30

Solen skiner och det är 15 grader varmt. Vinden har ökat stadigt sedan igår. Nu är det N 10 m/s. Vi tog in stora genuan under förmiddagsvakten och satte focken men väntade med klyvaren. Farten sjönk något, men vinden verkar öka. Nu när sjön har ökat är det en viss sjösjuka ombord, men de flesta mår bra. Vi har just ätit stekt torsk med potatismos och remouladesås. Mycket gott.

Väderrapporten lovar N till NV 10-12 m/s. Ett högtryck närmar sig akter ifrån. Passar utmärkt för en snabb hemfärd.

Klockan 16.30

Vinden är N 12 m/s och farten 7 knop. Fantastiska vågor och en imponerande häckvåg. Biscaya kan inte segla mycket fortare än så här. Solen skiner från en klar himmel.

Fredag 19 juli, 04.00-08.00

Går på sjövakten. Det fina vädret står sig, men vinden har friskat. Nu blåser det nord 12-14 m/s. Båten gör drygt 7 knop. Havet är häftigt. Vissa vågor är jättelika. Någon gång får vi vatten över båten, men i stort seglar vi torrt. Nu seglar vi med storsegel med två rev intagna och fock. Verkar vara en bra kombination. Strax före frukost gör båten en kraftig överhalning och vi lutar över 45 grader. Vi kan höra att den uppdukade frukosten åker ner i styrbordskojen.

Klockan 15.00

Maria och Camilla har gjort tårtor till Joakims födelsedagsuppvaktning, 33 år. Jag har kokat kaffe. Världen lutar och gungar och jag har lyckats hälla ut två omgångar kaffe, innan jag fick ihop till två termosar. Tårtorna är goda med fyllning av banan, choklad och chokladchips. Ovanpå är det ljus, något färre än trettiotre.

Fortfarande är det fantastisk segling med stora brytande havsvågor. Det är en härlig känsla att styra båten, men det är jobbigt. Fartrekordet är nu 11,5 knop, under en kort stund.

Solen skiner och stormfåglarna flyger med sina stela vingar alldeles över vågytorna. Jag har sett att de inte alltid klarar vågorna, utan ibland går vingspetsarna ner i vattnet. En stormfågel missbedömde en våg helt och kraschlandade.

Vi har nog gjort två tredjedelar av sträckan till Göteborg. Vi har haft vinden in från babord sedan vi lämnade Skottland och det verkar förbli så. Sedan vi tog ner genuan och tog in två rev i storen för ett par dagar sedan har vi inte behövt ändra skotningen.

På hemvägen navigerar vi utan att använda GPS, för att träna. Genom oljefälten gick det bra. Mycket att pejla på. Nu finns det inget. Nu har vi bara fart och tid. Vi räknar med avdrift och missvisning, men ingen deviation, som förmodligen är liten. Men en kompensationsmagnet till kompassen har lossnat, så det är inte lätt att veta.

Lördag 20 juli, klockan 7.00

Seglade i natt mellan klockan 00.00 och 04.00. Solen har gått upp. Vi gör god fart mot öster. Vi kan ana Skagen genom att vi ser fartyg i söder som rundar udden.

Babordsvakten gör frukost. Mjölken har surnat så vi får vara utan men vi har orange skotsk cheddarost, flera sorters skinka, peanut-butter jam, lemon curd och sponge bread. Vilken frukost!

På kvällen

Beslutar att inte gå in till Göteborg i kväll. Vi har fått telefonbesked att det är fullt i gästhamnen. Vi seglar utanför öarna i Göteborgs skärgård under natten. Tränar på att känna igen fyrarna.

Söndag 21 juli, klockan 7.15

Vi seglar in under Älvsborgsbron. Solen skiner och det är varmt. Vi ska fylla på vatten, gasol och diesel på Hisingssidan innan vi fortsätter in mot Gästhamnen i Lilla Bommen.

10.00

Vi har just knutit fast vid kajen utanför Göteborgsoperan. Nu börjar det omfattande arbetet att göra rent från för till akter. Alla jobbar hårt, samarbetet går smidigt. Varenda pinal i skeppet tas upp och görs ren. Skeppet spolas med vatten från för till akter så att allt vi hällt ner i kölsvinet verkligen kommer bort.

14.00

Nu är vi färdiga. Skeppet skiner som nytt. Det doftar härligt av såpa.

Nu ska vi äta avslutningsmiddag på restaurang i Nordstan. Det är slut och tack för den här gången. Vi får se när vi möts igen.

Brev från volontär i London

Hej!

Sen den 5 januari har jag varit i England som scoutvolontär. Jag jobbar på Baden Powell house som är ett vandrarhem mitt i centrala London. Jag har ingen speciell arbetsuppgift här utan hjälper till där det behövs. En dag kanske jag städar toaletter för att en annan dag bädda sängar eller duka bord. Förutom mig själv finns för tillfället tre andra volontärer, två från Brazilien och en från Frankrike. Vi har våra egna rum här på vandrarhemmet. Rummet är väldigt litet, men mysigt.

På vandrarhemmet finns också ca trettio anställda personer, till exempel receptionister och kockar. Det är inte bara vi volontärer som kommer från andra länder än England, här finns personer från alla världens hörn.

Här finns en scoutgrupp som har möten varje torsdagskväll. På dessa möten finns scouter i åldrarna 6-12. De är uppdelade i tre grupper, beavers, cubs och scouts. Beavers är ungefär lika gamla som våra miniorer, cubs som juniorerna och scout som patrullscouterna. En stor skillnad mot vad vi är vana vid är att mötena hålls för alla grupperna gemensamt, även om de äldsta har lite längre möten. Däremot har grupperna olika scoutuniformer och det är viktigt att de har dem på sig, i allafall när de kommer. Ledarna är mycket strängare på den punkten än vad Borlänges ledare är!

Eftersom London är en väldigt stor stad och det är långt till närmaste skog, hålls alla mötena inomhus. På somrarna händer det att de går till en park i närheten men fortfarande finns ingen möjlighet till att tälja, surra, elda eller liknande aktiviteter som vi ser som en självklar del av scouting. Här i England finns ingen allemansrätt och alla läger hålls på speciella, godkända lägerområden.

Här i England har de inte samma väder som vi har i Sverige. Det äääär i allmänhet varmare och regnigare här och de är inte vana vid att det snöar. När det för några veckor sedan snöade, en hel centimeter, blev det trafikkaos. En del barn fick stanna hemma från skolan på grund av vädret och scoutledarna diskuterade om scoutmötet skulle behöva ställas in. Hur skulle barnen kunna ta sig till mötet i snöovädret?

Min vistelse här i London är en annorlunda och spännande upplevelse. Jag har fått se mycket nytt och träffat trevliga människor. Snart lämnar jag London för att prova på ett likande volontärjobb i Schweiz. Jag hoppas att det blir minst lika roligt.

MVH Anna Wänn

Övrigt från KS 17 febr

§ 6 SKRIVELSER

• SSF-post 2003-01-31
  • Medlemmar i Förbundsstyrelsen
  • Information om SSF. Internetportal Yamborii.
  • Protokoll från DST
  • Dags att söka Logårdsstipendiet
  • Inbjudan till Nornhajken 16 - 18 maj.
  • Inbjudan till årsmöte med Sveriges nationaldag i Borlänge 03-03-20
  • Inbetalningskort på årsavgift. Pär betalar.
  • Inbjudan till Gröna Spåret. Sätts upp på anslagstavlan
  • Julkort från Föreningsservice
  • Kallelse till distriktsstämma med Sensus studieförbund.

§ 7 EKONOMI

Nordea kommer i fortsättningen att ta ut avgifter för alla skriftliga rapporter om postgirobetalningar. Pär väljer det billigare alternativet att skriva ut rapporter själv via Internet.

Bokslut

Pär är klar med bokslutet och skall lämna det till revisorerna. Det visar ett överskott. Främst beroende på att loppmarknaden gick väldigt bra och att vi fick en ej budgeterad inkomst i våras, genom att vi deltog i nattvandringen på stan en helg. Medlemsavgifterna visar ett underskott och utbildningen ett överskott eftersom ingen gick ALU.

Ekonomiskt utfall av aktiviteterna före jul

Intäkterna från julgransförsäljningen översteg budget med några hundralappar. Detta fastän vi inte fick tag i tillräckligt många granar.

Faktura på de granar vi köpt har inte kommit än. Troligen kommer utgifterna att något överstiga budget.

Julförsäljningen fördubblades mot föregående år. Scouterna har varit väldigt duktiga att sälja almanackor, julkort, kalendrar och ljus.

Julmarknaden gick ungefär jämt upp. Faktura på platshyra har inte kommit.

Medlemsavgifter

Det är fortfarande 12 scouter om inte betalt medlemsavgiften. Pär lämnade på senaste KS ånyo namnen på de som ej betalt till representanterna för avdelningarna. Är det några som slutat skall rapport lämnas till Maj-Britt senast 7 mars. Vi betalar medlemsavgifter till förbundet för antal medlemmar i kåren den 10 mars.

Tansågården

Det är problem med överbelastning av elen när flera plattor och ugn är på samtidigt som full värme på elementen. Det verkar inte vara så mycket vi kan göra åt det mer än att stänga av värmen tillfälligt

Dags att söka

LOGÅRDSSTIPENDIE 2003

För att stimulera ledare och seniorscouter inom Dalarnas Scoutdistrikt till deltagande i av Svenska Scoutförbundet och Svenska Scoutrådet anordnade centrala arrangemang och central utbildning, finns möjlighet att söka stipendium från distriktet.

De pengar som utbetalas i form av stipendium är avkastning från försäljningen av Logården.

Vem kan söka?

Ledare, roverscouter och seniorscouter inom Dalarnas Scoutdistrikt.

Vad kan man söka till?

T/G-kurser, Exlplrer Belt, Blå Hajk, Gula Knuten och andra centrala arrangemang. Dessutom seminarier och kurser anordnade av SSF och SSr.

Även deltagare i Gröna Spåret kan erhålla Logårdsstipendie.

Hur lämnas ansökan?

Ansökan skickas till Dalarnas Scoutdistrikt. Ansökan för 2003 skall Vara distriktets kansli tillhanda senast sista mars.

Ansökan behandlas av distriktets styrelse, som också ansvarar för fördelning och eventuell prioritering.

Ansökan skall innehålla:

Personuppgifter, Ledarerfarenhet, kårtillhörighet, arrangemang/kurs/seminarium, samt kostnader för deltagande.

Ev bidrag från andra fonder eller inrättningar skall uppges.

Den sökande skall med egna ord motivera varför han/hon vill deltaga.

efter deltagande skall kort redogörelse lämnas till distriktet.

Underskriften av ansökan medger att distriktet äger rätt att publicera stipendiemottagarens namn i såväl press som på distriktets hemsida på Internet.

Ansökningsblankett finns hos Lasse Bergsten tfn Infogad bild 22 94 34

Hänt i kåren

• Rättvikskurser
  • Vinterscoutdag
  • Patrullscouthajk

Aktivitetsstödslistor

Janet Lundqvist som sammanställt och skickat in listorna de senaste åren har slutat

Fr o m i denna termin skall avdelningsledare lämna sina listor till Jonas eller Eva Lindh. Listorna skall lämnas senast veckan efter sista avdelningsmötet och efter pingstlägret.

Rättvikskurser

Som vanligt var det många från kåren som gick på rättvikskurserna. totalt 11 deltagare varav 5 seniorer. Det var 3 nya ledare/föräldrar som var med för första gången. Dessutom var det 2 kursledare från vår kår. Henrik Skymning ledde en ny kurs i hajkmatlagning.

Nytt för i år var seminarier på lördagskvällen. Uppskattat.

Många åker på Rättvikskurserna år efter år för att det är så bra kurser och för att det är så trevligt att träffa entusiastiska scouter och ledare.

De som var med för första gången i år hade upplevde också den positiva stämningen.

Pingstläger i Risshyttan för miniorerna

Tid 7 - 9 juni

Miniorerna kommer även i år att åka på Säters Scoutkårs pingstläger i Risshyttan. Våra scouter och ledare som var med i fjol var mycket nöjda.

Detta läger har en lång tradition i Säters Scoutkår och vi är mycket glada att få var med.

KS har bestämt att kåren betalar kostnaderna för våra ledare. Miniorerna betalar den lägeravgift som Säters Scoutkår bestämmer. Vi känner inte till den än.

Mer information kommer att lämnas ut till miniorerna från deras ledare längre fram.

Komplettering till program

Jonas försöker flytta den patrullscoutaktivitet som planerats lördag den 15 mars eftersom den kolliderar med Kårplaneringen

Distriktsråd 27 april i Uvberget. Ellinor ser gärna att flera från kåren kommer med.

Tomas Skymning ansvarar för Stålpilen.

Dalacamp VI

Infogad bild
Karro svarar för information om och anmälningar till Dalacamp VI.

Information november 2002

Junior-, patrull- och seniorscouter 26 juli - 2 augusti.
Miniorer 30 juli - 2 augusti.

Temat för lägret är Gustav Wasa och hans färder genom Sverige och Dalarna. Under lägret kommer vissa aktiviteter att ha historisk prägel.

2000 - 3000 deltagare väntas till lägret.

Det kommer även att anordnas ett familjeläger samtidigt.

Det kommer mer information längre fram hur vi i kåren kommer att förbereda oss för lägret, anmälningstider, kostnader o s v. Lägerkommitté är inte tillsatt än. Vissa ekonomiska beslut måste fattas av kårstyrelsen.

Mer information om lägret finns på Kopparbos hemsida www.kopparbo.com

Information december 2002

Ellinor preliminäranmäler 16 scouter (msc, psc och ssc) Kontaktperson för kåren utses på nästa KS

Information Januari 2003

Anmälningsblankett delas ut i slutet av febr. och anmälningar lämnas in i slutet av mars.

Information mars 2003

Kostnader för kåren deltagare bestämdes KS.

Patrull- och seniorscouter 1.200. Föräldrar skjutsar till och från Kopparbo.

Karro kommer att dela ut anmälningspapper i början av mars.

Kåren betalar för ledare. Skulle det bli fler ledare än vad som behövs för antalet scouter skall ledare på avdelning i första hand inte behöva betala. KS beslutar om kostnad för övriga om det blir aktuellt.

Information april 2003

Anmälningspapper har delats ut. Av dessa framgår bl a att anmälningsavgiften är 200,- och skall betalas i samband med an- mälan. Denna avgift återbetalas ej. Resterande kostnad betalas enligt lägermeddelande.

På senaste KS bestämdes att Karro anmäler 2 ledare. Blir det fler ordnar vi extraplatser. Intresserade ledare anmäler sig till Karro.

Eftersom det kommer at bli en ganska liten grupp från kåren kommer vi att kontakta någon annan kår som vi kan bilda by tillsammans med.

Mer information kommer senare.

Läget den 12 maj:

Dalacamp VI. Ellinor har pratat med flera kårer som vi kan bo tillsammans med. Vi håller kontakt med Ornäs och Stora Tuna. 8 scouter och 2 ledare har anmälts, men ännu finns inga namn på ledare. Ellinor pratar med patrullscoutföräldrar. 2 seniorer kan vara intresserade att åka med som ledare, med det behövs vuxna också.

Hemsida: www.kopparbo.com

3 deltagare + 2 seniorer som ledare (+ Föräldrar)

Kommande nummer

Manusstopp Utgivningsdag
15 mars 31 mars
14 april 28 april
2 maj1 juni
Maj-Britt och Lasse tfn Infogad bild 22 94 34 maj-britt.bergstentelia.com

Kårplanering

Kom ihåg kårplaneringen lördag den 15 mars. Vi stämmer av läget i kåren och planerar för hösten, samt har en trevlig stund tillsammans. Det är viktigt att många kommer, både ledare, föräldrar, seniorer och andra vuxna i kåren. Inbjudan kommer.

Missa inte årets kårplanering!

Ledare, föräldrar och seniorer är välkomna på kårplanering med Borlänge scoutkår
lördagen den 15 mars.
Samling 09.00 utanför Mc Donalds.
Vi håller på till ca 15.00-16.00.
Tag med varm tröja och kåsa.

Under dagen får ni umgås med varandra, något gott att äta och prata om hur vi skall jobba i Borlänge scoutkår under nästa termin. Dessutom lovar vi lite andra spännande inslag.