|
KO:s ruta
GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR ÖNSKAS NI ALLA AV ELLINOR PS, Vi ses i Uvberget den 9 december 18.30! Samling vid bommen. DS Nästa nummer
Vi önskar också alla läsare en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR Maj-Britt och Lasse tel 22 94 34 maj-britt.bergstentelia.com Avdelningar
PSC ÖvernattningVar det för patrullscouterna i Uvberget från den 18 - 19 oktober. Fem patrullscouter var med första dagen och fyra övernattade. Natten var tänkt att tillbringa i ett vindskydd ute på udden mitt emot stugan. För att detta skulle bli möjligt började man genast med förberedelser som att hugga ved, ordna slanor till vindskyddet, bära ut utrustning med mera. Väl ute på udden började det lite mer knepiga arbetet, att få upp ett korrekt surrat vindskydd. Men efter att ha ätit en mycket god hajkbomb fick alla ny energi och vindskyddet stod färdigt. Trots att fel presenning hade tagits med, men som tur var kom Mikael på besök och fixade en lösning. När klockan sedan närmade sig sex på kvällen promenerade vi tillbaka till stugan igen för att vara med på Jotan som hölls där. Efter en instruktion av Bosse, satte chattandet med andra scouter från hela världen igång. Det var inte många som ville gå och lägga sig sedan när det blev dags för det, men innan dess bjöds det på varm choklad och bullar gjorda av Kims mamma. När alla sedan tillslut lyckats slita sig från chattandet tog vi med några fotogenlyckor för att hitta vägen tillbaka igen. Lite kyligt var det allt och efter att ha frysigt en stund i lite för klena sovsäckar, ville två scouter ta sig in i värmen. Jonas följde då med dem till sovstugan som förutseende nog hade värmts upp. Resterande sov vidare i vindskyddet. På morgonen träffades vi igen vid frukosten i stugan. Där berättade Jonas att det hade varit -5OC när de kom till sovstugan. Innan dagens aktiviteter började fick alla i uppdrag att riva vindskyddet och bära tillbaka material, utom en som stannade för att diska. När detta var gjort delades de in två och två och fick varsin karta. På kartan fanns tio markerade platser där en tipsfråga om natur och över levnad var utplacerad. Det gällde att ta sig till frågan med hjälp av kartan för att sedan besvara den. Efter att man hade svarat på fem frågor fanns det möjlighet att få tre bonus poäng, genom kastning med livlina. Det gällde att träffa inom en ruta utan att träffa en upprest stock, vilket skulle representera huvudet på den som behövde hjälp. Man fick en poäng per person om man träffade inom rutan, tre poäng om båda träffade och noll poäng om någon träffade "huvudet". Övernattningen avslutades sedan med varm choklad innan det var dags för hemfärd. Skrivet av Gisela Liss Spontana kommentarer från några som var med: Det var kul, men lite för varmt. /Emil Bra! /Kim LedarmiddagVi var 12 personer som åt en trerätters middag på restaurang Ljusgården i Hushagsgymnasiet. Det är 50 % fler än ifjol. I år var det 5 personer som var med för första gången bl a föräldrar. Glädjande med arrangemang som lockar nya och fler deltagare. Som vanligt var det god mat till lågt pris och trevligt. Studiebesök SkogsdjurenDet blev ett studiebesök den 24 oktober, fastän det planerade på KP inte kunde genomföras. Det var Micke Eriksson som ordnade så att avdelningen fick besöka det företag som han jobbar år. (Han arbetar som chaufför åt Ragnsells.) Micke guidade med ficklampa runt på Ragnsells sorteringsanläggning i Fagersta. (Det är f d Borlänge kommuns komposteringsanläggning, som aldrig fungerade som det var tänkt ute vid COOP) Hit körs plåtburkar, plastförpackningar mm från hela Dalarna. Från Borlänge och grannkommunerna i princip allt avfall som inte körs till Fågelmyra. Förutom hushållsavfall kommer det också mycket från industrierna. Efter sortering körs de olika fraktionerna sedan vidare till återvinning på olika håll i Sverige och Norge. Tyvärr fuskar många med sorteringen när vi slänger vårt avfall. Därför måste Ragnsells sortera det mesta en gång till, för att det skall bli godkänt. T ex körs plastförpackningar till plastindustrin och används efter nedsmältning i ny plast. All wellpapp buntas i blar på 500 - 700 kg och körs till Norge där det används i nya wellpappskartonger. Allt trä flisas och säljs till värmeverk. Vi fick veta mycket mer också av Micke som var en mycket bra guide. Som avslutning fick vi gå in i ett av garagen och se en imponerande samling specialbilar
Miniorerna hade sin första övernattning på Tansågården. Kårbladets redaktörer besökte deltagarna på lördag morgon när de åt frukost. Alla var pigga och glada. På fredag kväll var det uteaktivitet med reflexjakt. Tyvärr var det så blött ute så att lägerbålet måste vara inomhus med lyktor och ljus i stället för eld. Miniorerna hade en noggrann arbetsfördelning. Tjejerna skötte kvällsmaten och serverade korv med bröd, morot, sallad och tomat. De som inte lagade mat fick diska. UvbergetUvbergsstiftelsen har haft årsmöte. Styrelsen skall bestå av representanter från Borlänge och Stora Tuna scoutkårer. Varje kår skall tillsätta 4 ledamöter, 1 föräldrarepresentant och 1 seniorrepresentant. Dessutom en 9:e ledamot som alternerar mellan kårerna. Borlänge lyckades inte besätta alla sina poster i år. Men det var ännu värre för Stora Tuna. Så här ser styrelsen ut efter årsmötet.
Efter mötet blev det klart att Therese Axelsson går in i styrelsen som seniorrepresentant för Borlänge. Ev. är en ledamot till på gång. Revisorer JulgranshuggningSamling Tansågården lördag 7 december kl 09.00 Ring Tomas Skymning 23 06 62 och tala om att du kommer. JulmarknadSom vanligt kommer vi att ha våra försäljningsstånd utanför Handelsbanken på Borganäsvägen på Julmarknaden den 1 dec. Det går att handla glögg, bröd lingonkrasar, julsaker mm ![]() Julförsäljning
FörsäljningsställenPå julmarknaden den 1 december. På Tansågården i samband med granförsäljning Scouterna säljer. För att inte ljusen skall gå sönder tar de upp beställningar och levererar senare. Maria Wikblad 85411 och Birgitta Bergström 23 27 40 Ansvarar för försäljningen. ![]() Granar säljs på Tansågården
![]() Priser
Försäljare behövs
DistriktsstämmaPå distriktsstämman i Falun representerades kåren av 5 delegater (fullt antal). Det var en snabb och effektiv stämma. Åsa Björklund omvaldes som ordförande. Ellinor sitter också kvar i styrelsen. För övrigt blev det en del nya i styrelsen. För den som vill ha ytterligare information om vad som händer i distriktet går det bra att gå ut på distriktets hemsida www.dalascout.nu. På KS i oktober behandlade vi motioner och propositioner till förbundsstämman. Distriktsstämman hade samma uppfattning som vi i alla fallen. Det var bara för proposition nr 1 angående arvoderad ordförande som det blev annat beslut. KS hade beslutat att avslå. Propositionen och det hade nog de flesta andra också tänkt göra. Under distriktsstämman kom det fram mer fakta. Det visade sig nämligen att vad propositionen egentligen handlar om är att Förbundsstyrelsen vill ha mer medel för att utveckla scouting i Sverige. Borlänge lämnade därför ett tillägg till propositionen och yrkade bifall med tillägget. Tillägget gick ut på att Förbundsstämman skulle sätta mätbara mål för vad som skall uppnås med satsningen och sedan är det upp till förbundsstyrelsen att använda pengarna på det sätt som de finner effektivast. Distriktsstämman röstade sedan enhälligt så när som på en person enligt vårt förslag. Rättelse i lathundI lathunden står det fel namn på innehavare av kort hos Axfood. Det finns nu hos Birgitta Bergström. Övrigt från KS 11 november§ 3 FÖREGÅENDE PROTOKOLLProtokoll KS 2002-10-14 godkändes och lades till handlingarna. Fortfarande är patrullscoutnyckeln till Uvberget försvunnen. Eva Norgren skall överlämna miniornyckeln till Birgitta Bergström. § 5 ÖVRIGA RAPPORTER.Ellinor representerade kåren vid Lars Boneviers begravning. Han har under många år varit en av de drivande krafterna i Kopparbergets scoutkår. Kåren har också betalt in 100,- till en nyinstiftad fond. § 6 SKRIVELSER
§ 13 AVSLUTNINGOrdföranden läste några sidor till i boken "Vem snodde osten?" och avslutade mötet. Städning TansågårdenDet är dags att påminna om att det behöver städas kontinuerligt på Tansågården. Samma regler som tidigare gäller. Finns på anslagstavlan. Varje avdelning städar efter sig i de rum de har varit. Hall och toalett städas jämna veckor av patrullscouter och udda veckor av miniorerna. Trappen av seniorerna RättvikskurserAnmälningar till Rättvikskurserna skall lämnas till Maj-Britt snarast, dock senast 29 nov, så att hon kan anmäla och Pär betala kursavgifter till distriktet i tid. Därefter ökar anmälningsavgiften med 50,-/pers. Det finns också en avanmälningsavgift på 50,-. Kursdeltagare betalar själva materialkostnad till hantverkskurserna, kostnad för för sen anmälan och avanmälan. Materialkostnaderna för de olika kurserna finns i Dalascout.nu, Kårbladet och hos Maj-Britt. Carl ser till att seniorerna anmäler sig på torsdag kväll den 14 nov.
EkonomiPär hade gjort en preliminäravstämning av budgeten. Det pekar på ett underskott på cirka 5.000,-. Främst beroende på minskade medlemsavgifter. Seniorerna som gick SLUG har inte betalt sin del av kursavgiften. Carl påminner på nästa seniormöte Hänt i kåren
StipendierMaria Wikblad har fått ledarstipendiet Therese Axelsson. har fått ett seniorstipendie. Kårbladet gratulerar och hoppas att de båda stipendiaterna kommer att få riktigt fina scoutupplevelser som stimulerar till fortsatt verksamhet i kåren. Utdrag ur regler för stipendierLedare: Stipendiet är avsett till deltagande i ett valfritt förbundsarrangemang eller i Gröna Spåret med för året budgeterat belopp. Senior: Stipendiet är avsett för deltagande i ett valfritt förbundsarrangemang, och avser arrangemangs- och resekostnad totalt dock högst med för året budgeterat belopp. Resa skall ske med billigaste lämpliga färdmedel. Seniorer i styrelserTill ordförande i B-laget har utsetts Carl Nordin. Han går också in som seniorrepresentant i kårstyrelsen. Therese Axelsson blir seniorrepresentant i Uvbergsstiftelsen. Välkomna in i styrelserna. Det är mycket viktigt och värdefullt att ha med senior i styrelser. NärvarolistorTill KS den 9 december skall alla avdelningar ta med sina närvarolistor så att närvarolistor kan upprättas för gemensamma arrangemang. Nya regler för statsbidragNya regler för statsbidrag innebärande att för att få statsbidrag måste verksamhetsberättelse och bokslut lämnas till distriktet varje år. Det gör vi redan. Fr o m 2004 kommer vad som står i dessa handlingar 2 år tidigare utgöra underlag för statsbidrag. Aktivitetsstödlistor behöver därefter inte lämnas in för att statsbidrag. Däremot måste vi fortsätta att föra de för att kommunen skall kunna se om vi uppfyllt vad vi planerat när vi ansökt om kommunalt bidrag. Holken 2002Bosse har skickat ett par scoutbyxor till markägaren som tack för att vi fick var i Vassbo med lägret i somras. Han blev glatt överraskad Vi är mycket välkomna åter. Lägerdeltagarna har tydligen gjort mycket bra propaganda för scouting. Kanske finns det någon idé från lägret som kan användas för värva nya scouter och föräldrar. Dalacamp VI
Information november 2002Junior-, patrull- och seniorscouter 26 juli - 2 augusti. Temat för lägret är Gustav Wasa och hans färder genom Sverige och Dalarna. Under lägret kommer vissa aktiviteter att ha historisk prägel. 2000 - 3000 deltagare väntas till lägret. Det kommer även att anordnas ett familjeläger samtidigt. Det kommer mer information längre fram hur vi i kåren kommer att förbereda oss för lägret, anmälningstider, kostnader o s v. Lägerkommitté är inte tillsatt än. Vissa ekonomiska beslut måste fattas av kårstyrelsen. Mer information om lägret finns på Kopparbos hemsida www.kopparbo.com Information december 2002Ellinor preliminäranmäler 16 scouter (msc, psc och ssc) Kontaktperson för kåren utses på nästa KS Information Januari 2003Anmälningsblankett delas ut i slutet av febr. och anmälningar lämnas in i slutet av mars. Information mars 2003Kostnader för kåren deltagare bestämdes KS. Patrull- och seniorscouter 1.200. Föräldrar skjutsar till och från Kopparbo. Karro kommer att dela ut anmälningspapper i början av mars. Kåren betalar för ledare. Skulle det bli fler ledare än vad som behövs för antalet scouter skall ledare på avdelning i första hand inte behöva betala. KS beslutar om kostnad för övriga om det blir aktuellt. Information april 2003Anmälningspapper har delats ut. Av dessa framgår bl a att anmälningsavgiften är 200,- och skall betalas i samband med an- mälan. Denna avgift återbetalas ej. Resterande kostnad betalas enligt lägermeddelande. På senaste KS bestämdes att Karro anmäler 2 ledare. Blir det fler ordnar vi extraplatser. Intresserade ledare anmäler sig till Karro. Eftersom det kommer at bli en ganska liten grupp från kåren kommer vi att kontakta någon annan kår som vi kan bilda by tillsammans med. Mer information kommer senare. Läget den 12 maj:Dalacamp VI. Ellinor har pratat med flera kårer som vi kan bo tillsammans med. Vi håller kontakt med Ornäs och Stora Tuna. 8 scouter och 2 ledare har anmälts, men ännu finns inga namn på ledare. Ellinor pratar med patrullscoutföräldrar. 2 seniorer kan vara intresserade att åka med som ledare, med det behövs vuxna också. Hemsida: www.kopparbo.com 3 deltagare + 2 seniorer som ledare (+ Föräldrar) SÅ HÄR SKALL MÄRKENA PLACERAS PÅ SCOUTSKJORTAN.Placering av märkena finns i boken Getingen, sidan finns tillgänglig på scoutförbundets hemsida . KÅRPROGRAM VÅRTERMINEN 2003finns här...
Avdelningarna/lagen tar med sig allt material som behövs för att bygga ett pepparkakshus, men inget får börja monteras innan tävlingen börjar. Alla ingredienser skall vara ätbara. Tävlingen pågår 1 timme, därefter gör domarna sin bedömning.
|