Borlänge Scoutkår

Med Biscaya till Skottland och Loch Ness - del 2

Infogad bild

Lördag 13 juli

Vi fortsätter vår resa. Två broöppningar och sex slussar och vi är ute på Loch Ness. Vi hissar segel, för nu ska vi fotograferas från sjön med hjälp av de skotska scouternas motorbåt. Tyvärr blåser det inte särskilt mycket.

Det är Skottlands varmaste dag hittills i år. Strålande solsken, cirka 15 grader varmt i vattnet och tjugo i luften. Allmänt bad.

Vi tar ner segel och fortsätter för motor längs hela långa sjön till Fort Augustus, ett litet samhälle vid slussarna som fortsätter Caledonska kanalen. Vi gör stan. Den är liten. Efter att ha gått samma gata för femte gången på en halvtimme är det dags att gå tillbaka till båten.

Vi ser svenska flaggor här och var efter kanalen. Vi vill gärna tro att det är för vår skull, men det har att göra med att kanalen är vänkanal med Göta kanal. Thomas Telford, den store engelske slussbyggaren, har ju även byggt slussarna i Göta kanal.

Söndag 14 juli

Vi turistar vid Urquart Castle, en turistfälla. Efter slottsruinen promenerar vi tre kilometer till Monstermuseet. Trots två dagar på Lock Ness har vi inte sett till något monster, men på museet får vi se det.

Måndag 15 juli

Friska vindar, seglar mot Inverness. Kommer in i kanalen och riskerar att nå slussarna lagom till att slussarna stänger för lunch. Nu låter vakterna oss slussa utan dröjsmål, trots att andra båtar får vänta. De är gamla sjöscouter allihop och vill gärna hjälpa ett vackert scoutskepp som vårt. Skeppet kommenterades och beundrades mycket.

På kvällen är det skotsk avslutningsmiddag på Clachnaharry Inn, en äkta skotsk pub. Avstår från fish and chips till förmån för steak and chips. Maten smakade bra.

Tisdag 16 juli

Vi passerar ut genom Clachnaharry Sea Lock kl 15.30 engelsk tid och är nu på väg hem. Artur som är ansvarig för skötsel av maskin är orolig för oljenivån i backslaget. Det är alldeles för lite olja kvar. Vi fyller på och undrar om det kan vara något fel. Måste kontrolleras regelbundet.

Vi passerar fyren och fortet vid inloppet till Inverness och sedan är det havet. Nu gäller det att förbereda sig för den första seglingsvakten. Yllelångkalsonger, biscayatröja, fleecetröja och seglarställ med stövlar till, yllemössa och handskar. Det är inte kallt, 15 grader, men det blåser och man blir fort frusen.

Det kommer delfiner. Det är en hel grupp delfiner som hoppar och leker, men är ganska långt bort.

Onsdag 17 juli, förmiddag

Toaletten gick sönder för andra gången. Förra gången läckte den, nu går det inte att spola. Ett beslag hade gått sönder. Jag gör en ny konstruktion med hjälp av en rostfri bult och en yoghurtburk.

Vi har sett lunnefåglar vid flera tillfällen. Vi såg också tumlare på morgonen. Det pågår matlagning för lunch. Jag ska strax steka den engelska korven, som mest liknar stångkorv.

På eftermiddagen

Till eftermiddagsfika fick vi nybakta kanelbullar och bullar med äpplen och kanel. Underbart gott. Har sovit någon timme och ska snart ha arbetsvakt. Vi ska laga middag att serveras klockan 19.30.

På kvällen får vi besök av en mindre val. den visar upp sig en stund. Artur som är vår expert vet inte vilken sort det är. Det är inte späckhuggare, vilka varit synliga strax norr om oss enligt rapporter. Vikval blir gissningen.

Torsdag 18 juli, klockan 12.30

Solen skiner och det är 15 grader varmt. Vinden har ökat stadigt sedan igår. Nu är det N 10 m/s. Vi tog in stora genuan under förmiddagsvakten och satte focken men väntade med klyvaren. Farten sjönk något, men vinden verkar öka. Nu när sjön har ökat är det en viss sjösjuka ombord, men de flesta mår bra. Vi har just ätit stekt torsk med potatismos och remouladesås. Mycket gott.

Väderrapporten lovar N till NV 10-12 m/s. Ett högtryck närmar sig akter ifrån. Passar utmärkt för en snabb hemfärd.

Klockan 16.30

Vinden är N 12 m/s och farten 7 knop. Fantastiska vågor och en imponerande häckvåg. Biscaya kan inte segla mycket fortare än så här. Solen skiner från en klar himmel.

Fredag 19 juli, 04.00-08.00

Går på sjövakten. Det fina vädret står sig, men vinden har friskat. Nu blåser det nord 12-14 m/s. Båten gör drygt 7 knop. Havet är häftigt. Vissa vågor är jättelika. Någon gång får vi vatten över båten, men i stort seglar vi torrt. Nu seglar vi med storsegel med två rev intagna och fock. Verkar vara en bra kombination. Strax före frukost gör båten en kraftig överhalning och vi lutar över 45 grader. Vi kan höra att den uppdukade frukosten åker ner i styrbordskojen.

Klockan 15.00

Maria och Camilla har gjort tårtor till Joakims födelsedagsuppvaktning, 33 år. Jag har kokat kaffe. Världen lutar och gungar och jag har lyckats hälla ut två omgångar kaffe, innan jag fick ihop till två termosar. Tårtorna är goda med fyllning av banan, choklad och chokladchips. Ovanpå är det ljus, något färre än trettiotre.

Fortfarande är det fantastisk segling med stora brytande havsvågor. Det är en härlig känsla att styra båten, men det är jobbigt. Fartrekordet är nu 11,5 knop, under en kort stund.

Solen skiner och stormfåglarna flyger med sina stela vingar alldeles över vågytorna. Jag har sett att de inte alltid klarar vågorna, utan ibland går vingspetsarna ner i vattnet. En stormfågel missbedömde en våg helt och kraschlandade.

Vi har nog gjort två tredjedelar av sträckan till Göteborg. Vi har haft vinden in från babord sedan vi lämnade Skottland och det verkar förbli så. Sedan vi tog ner genuan och tog in två rev i storen för ett par dagar sedan har vi inte behövt ändra skotningen.

På hemvägen navigerar vi utan att använda GPS, för att träna. Genom oljefälten gick det bra. Mycket att pejla på. Nu finns det inget. Nu har vi bara fart och tid. Vi räknar med avdrift och missvisning, men ingen deviation, som förmodligen är liten. Men en kompensationsmagnet till kompassen har lossnat, så det är inte lätt att veta.

Lördag 20 juli, klockan 7.00

Seglade i natt mellan klockan 00.00 och 04.00. Solen har gått upp. Vi gör god fart mot öster. Vi kan ana Skagen genom att vi ser fartyg i söder som rundar udden.

Babordsvakten gör frukost. Mjölken har surnat så vi får vara utan men vi har orange skotsk cheddarost, flera sorters skinka, peanut-butter jam, lemon curd och sponge bread. Vilken frukost!

På kvällen

Beslutar att inte gå in till Göteborg i kväll. Vi har fått telefonbesked att det är fullt i gästhamnen. Vi seglar utanför öarna i Göteborgs skärgård under natten. Tränar på att känna igen fyrarna.

Söndag 21 juli, klockan 7.15

Vi seglar in under Älvsborgsbron. Solen skiner och det är varmt. Vi ska fylla på vatten, gasol och diesel på Hisingssidan innan vi fortsätter in mot Gästhamnen i Lilla Bommen.

Infogad bild

10.00

Vi har just knutit fast vid kajen utanför Göteborgsoperan. Nu börjar det omfattande arbetet att göra rent från för till akter. Alla jobbar hårt, samarbetet går smidigt. Varenda pinal i skeppet tas upp och görs ren. Skeppet spolas med vatten från för till akter så att allt vi hällt ner i kölsvinet verkligen kommer bort.

14.00

Nu är vi färdiga. Skeppet skiner som nytt. Det doftar härligt av såpa.

Nu ska vi äta avslutningsmiddag på restaurang i Nordstan. Det är slut och tack för den här gången. Vi får se när vi möts igen.